Melk: is het nou gezond? En wat is een goede vervanger?

ellen, leefstijl, biologische melk, sojamelk, ongezoete amandelmelk























Op internet kom ik zoveel tegenstrijdige berichten tegen over zuivel. Het ene wetenschappelijk onderzoek zegt dat melk ronduit slecht is, terwijl een andere professor juist de conclusie trekt dat melk juist erg goed is voor ons lichaam.
Wat moet ik nou geloven?


Op Internet:

Hieronder een opsomming van conclusies en meningen welke in tegenkwam op het internet:

  • KWF Kankerbestrijding is van mening dat het drinken van melk niet kankerverwekkend is. Een tekort aan calcium kan namelijk de kans op dikkedarmkanker verhogen;
  • Op het Gezondheidsnet lees ik dat men beweert dat melk het risico op kanker, vooral dan borstkanker en prostaatkanker, verhoogd. Het zou diabetes, zwaarlijvigheid, hypertensie, oorontstekingen, rinitis, polyartritis en zelfs autisme in de hand werken. Maar dat niet één van deze beschuldigingen wetenschappelijk geconcludeerd is. Professor Bourne zegt dat zuivelproducten in een gevarieerd eetpatroon het risico op kanker van de dikke darm en de endeldarm niet verhoogd, het schijnt zelfs het risico te laten afnemen met 20 tot 40 procent.
  • voor borstkanker is (nog) niet uitgewezen of zuivel hier invloed op heeft, positief of negatief;
  • het lijkt erop dat zuivel de kans op prostaatkanker vergroot als er veel-te-veel zuivel wordt ingenomen.

Dat zijn heel wat tegenstrijdige berichten en beweringen, en het schijnt zelfs dat in landen waar relatief veel zuivel wordt genuttigd het aantal botbreuken bijna 50% hoger ligt dan in landen waar ze veel minder zuivel binnen krijgen. Hieronder heb ik de feiten/meningen opgesomd en hieruit mijn eigen conclusies getrokken op basis van de gegevens welke ik tegenkwam:


Calcium

In melk zit calcium, en calcium is goed voor onze botten is mij altijd verteld. Maar nu blijkt dat calcium alleen niet zorgt voor sterke botten, het is een verhouding van calcium, magnesium en fosfor, en daarnaast is regelmatig bewegen ook erg belangrijk.
Calcium, magnesium en fosfor moeten in een goede verhouding aanwezig zijn voor de beste opname in ons lichaam: 2 op 1 op 2.


Magnesium

De verhouding calcium/magnesium in melk is 4 op 1, terwijl de juiste verhouding moet zijn: 2 op 1.
Als er teveel calcium ingenomen wordt t.o.v. magnesium, wordt magnesium uit ons lichaam (onze botten) onttrokken om toch nog tot de juiste verhouding te komen zodat het ingenomen calcium goed opgenomen kan worden. Mijn conclusie: teveel calcium t.o.v. magnesium zorgt voor botontkalking.
Ons voedsel bevat minder magnesium dan vroeger omdat onze grond armer is geworden aan voedingsstoffen, o.a. magnesium. Hierdoor krijgen we minder magnesium binnen door het eten van groente.
Om mijn magnesiumgehalte te verhogen drink ik elke dag een glas water met daarin een halve theelepel magnesiumcitraat opgelost. Deze vorm van magnesium schijnt beter door ons lichaam opgenomen te worden dan de meeste andere vormen.
Ik heb gekozen voor losse poeder en niet voor tabletten, ik krijg zo alleen magnesium binnen. Dit is niet het geval bij capsules/tabletten: er moet immers een omhulsel gemaakt worden om de magnesium bij elkaar te houden.
I.p.v. Magnesium te slikken/drinken is het ook mogelijk om een paar keer per week een (voeten)bad te nemen met magnesiumvlokken. De huid laat namelijk magnesium door.


Fosfor

We krijgen in verhouding ook teveel fosfor binnen via zuivel en vlees, wel 3x teveel gemiddeld las ik. Deze overdosis kan ervoor zorgen dat er calcium wordt onttrokken uit onze botten door de schildklier, en dat de werking van vitamine D hierdoor verminderd.


Vitamine D

Voor goede opname van calcium en magnesium is weer vitamine D nodig. Echt alles hangt aan elkaar :-)
Vitamine D halen we uit zonlicht, maar in de winter zijn we (in het algemeen) veel vaker binnen en dan ligt een tekort aan vitamine D op de loer.
Ikzelf neem het hele jaar door vitamine D druppels om dit goed op peil te houden, ook in de zomer want ik smeer alle dagen in alle maanden mijn gezicht in met zonnebrandcreme. Zonnebrandcreme is anti-rimpelcreme nummer 1 en dat is de reden dat ik het elke dag smeer over mijn dagcreme. Hierdoor neemt mijn huid minder zonlicht op en wordt er ook minder vitamine D aangemaakt.


In welke voeding zit bovengenoemde mineralen:

  • Fosfor zit met name in zuivelproducten, eieren, volkoren producten, vlees, vis;
  • Magnesium zit vooral in noten, zaden, donkergroene bladgroenten en volkoren producten;
  • Calcium haalt ons lichaam uit zeewier, sardines, sesamzaad en zuivelproducten.

Voor sterke en gezonde botten is het mijns inziens wel nodig om zuivel binnen te krijgen. Maar het drinken van melk staat mij tegen:


Melk:

Ik vind het raar dat wij, volwassen mensen, melk drinken wat eigenlijk bedoeld is voor kalfjes. En ook een koe volstoppen met hormonen en/of antibiotica om de melkproductie zo hoog mogelijk te maken staat mij tegen. Ik denk altijd: alles wat (in dit geval) een koe binnenkrijgt, krijgen wij ook binnen, in dit geval via de melk. Dit zijn de redenen dat ik gestopt ben met melk drinken, en overgegaan ben op sojamelk. Alleen lees ik ook dat er veel commotie is over sojamelk:
Sojamelk wordt gemaakt van ongefermenteerde soja, en hierin zitten o.a.  fytinezuur en fyto-oestrogenen. Fyto-oestrogenen kunnen de kans op bepaalde ziektes helpen verminderen zeggen sommigen, terwijl anderen weer beweren dat ze juist ziektes verergeren of zelfs veroorzaken. Fytinezuur blijkt erg ongezond, terwijl deze stof ook zit in peulvruchten, noten en graanproducten. Ook is de soja welke gebruikt wordt voor o.a. sojamelk genetisch gemanipuleerd. Op de site van Alpro las ik dat zij geen genetisch gemanipuleerde organismen gebruiken. Wat genetische manipulatie voor gevolgen heeft voor mens en milieu op de lagere termijn is nog niet bekend.


amandelmelk ongezoet en biogarde

Biologische Amandelmelk

Zolang nog niet wetenschappelijk is vastgesteld of soja nou wel of niet goed is, ben ik wat terughoudender in het gebruik van sojaproducten. I.p.v. koemelk ontbijt ik sindskort met ongezoete biologische amandelmelk want amandelmelk bevat weinig calorieën, geen cholesterol, weinig natrium en veel gezonde vetten, vitamine D en E. Maar het heeft ook goitrogene stoffen, dit zorgt ervoor dat het de opname van jodium tegen gaat, maar daarnaast is deze stof ook weer erg goed voor ons immuunsysteem. Als je geen last hebt van een traagwerkende schildklier heeft het elke dag drinken een glas amandelmelk geen gevolgen.
Er zijn erg veel soorten amandelmelk te krijgen in de supermarkt, aan de meesten is suiker toegevoegd en bestaat maar voor een klein deel uit amandelen. Ik heb gekozen voor de biologische ongezoete amandelmelk van Zonnatura: deze bevat naast water alleen 5% amandelen en een heel klein beetje zout. Dit is de gezondste welke ik vond bij de supermarkt want hier zitten helemaal geen toegevoegde suiker en andere toevoegingen in.
Deze amandelmelk bevat minder calcium dan koemelk, daarom heb ik ervoor gekozen om elke dag een bakje Biogarde te nemen om wel aan mijn hoeveelheid calcium te komen.


Biogarde:

Biogarde is gefermenteerde melk en bevat veel minder lactose dan gewone melk, want de melkzuurbacteriën zetten de lactose in melk om in melkzuur. Door fermenteren wordt de melk in dit geval zuurder, en hoe zuurder de melk, hoe minder lactose. Door deze toegevoegde bacteriën is biogarde ook beter te verteren dan melk.
Ik heb gekozen voor de biologische Biogarde stand naturel, gemaakt van halfvolle melk. Het enige verschil tussen Biogarde en yoghurt zijn de soort toegevoegde bacteriën.
De bij Biogarde toegevoegde bacteriën zijn rechtsdraaiend, yoghurt heeft zowel links- als rechtsdraaiend. Rechtsdraaiende schijnen beter afgebroken te kunnen worden dan linksdraaiende. Hierdoor heb ik mede gekozen voor Biogarde i.p.v. yoghurt.


Mijn Conclusie:

Alles met mate eten, zoals met alles eigenlijk, is het beste. Elk product heeft goede en minder goede stoffen in zich. En goede stoffen heeft ons lichaam nou eenmaal nodig, zolang de hoeveelheid goede stoffen in grotere hoeveelheden aanwezig zijn dan de minder goede, is het niet heel erg om ze binnen te krijgen, zolang het niet teveel is.
Helemaal geen zuivel eten is ook niet goed volgens mij, hierdoor krijg ik te weinig goede stoffen binnen. Daarom kies ik voor gezondere varianten :-)

Wat vind jij van al die tegenstrijdige berichten op internet? En drink jij wel gewone koemelk? Ik ben erg benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg mij!

Volg mij ook op social media:
Twitter: @ELeefstijl
Instagram: ellensleefstijl.
Facebook: Ellen's Leefstijl
Hier plaats ik preview-foto's en andere berichten dan op mijn Blog.