Vlees eten Gezond?

Ik kies graag voor gezonde(re) producten, zowel voor eten als persoonlijke verzorging. Naast kant-en-klare pakjes of zakjes voor sausen, beperk ik ook de hoeveelheid 'slecht' vlees wat ik eet. Natuurlijk geniet ik ook van een goede hamburger op zijn tijd, maar in het algemeen kies ik voor vlees aan één stuk. Vandaag een artikel over mijn vleeskeuze:


Vroeger


Van kinds af aan was ik al erg kieskeurig qua vlees: alle vetrandjes werden er tot in den treure afgesneden, alles wat er 'raar' uitzag sneed ik weg totdat er maar een klein stukje, door mij goedgekeurd, vlees overbleef.
Eigenlijk doe ik dat nog steeds: alleen het mooiste stukje vlees eten, ongeacht of ik thuis eet, in een restaurant, of bij vrienden. Mensen in mijn omgeving weten niet beter, gelukkig.

Voor mij hoort vlees niet in stukjes aan een stokje, of in reepjes gesneden en al voorzien van marinade, kruiden of zout. Zodat je niet meer kunt zien, en misschien nog wel belangrijker: niet meer kunt proeven, wat voor soort vlees je eigenlijk aan het eten bent.

Onbewerkt


Ik wil graag mijn vlees aan één stuk, gewoon zoals het aan de koe/kalf/kip/varken/vis/etc. heeft gezeten, gewoon zoals het in de natuur bedoelt is.
En dan het liefst mooi puur vlees, vlees waarin geen extra water gespoten is, of vlees van dieren welke preventief antibiotica hebben toegediend gekregen. Voor een mooi lapje vlees welke niet bewerkt is, kom je dan al gauw uit op biologisch vlees.

De Grootte van de Portie


Naast onbewerkt, mager, en het liefst biologisch vlees, mag de portie wat mij betreft ook best wat kleiner zijn, want biologisch vlees is al (iets) duurder dan normaal vlees en om het niet al te duur te maken allemaal verkies ik ook kleinere en lekkerdere stukjes vlees boven de 'kiloknallers' waar geen smaak aan zit. Biologisch vindt ik een mooi excuus om En minder vlees te eten vanwege de prijs, En daarmee ook een stukje gezonder leef omdat teveel vlees niet goed is voor de mens. Twee vliegen in-één-klap :-)

Wat is Biologisch?


Kort door de bocht houdt biologisch vlees in dat de dieren diervriendelijker zijn behandeld: meer ruimte hebben en vaker buiten zijn, dat ze gevoerd zijn met biologisch geteeld eten, en dat ze niet preventief zij behandeld met bijvoorbeeld antibiotica en minder (groei)hormonen toegediend hebben gekregen.
Ook is het gebruik van chemische synthetische bestrijdingsmiddelen en  kunstmest niet toegestaan.

De meest Gezondste en Ongezondste stukjes Vlees


De meest gezonde stukjes vlees zijn: een varkenshaas, ossenhaas, kipfilet, biefstuk, een magere hamlap of een mager varkensfiletlapje.
Deze stukjes zijn mager vlees en hebben minder verzadigd vet in zich. In verzadigd vet zit o.a. het transvet, en dit komt in kleine hoeveelheden van nature voor in dieren.
Het beste is het vermijden van worsten, hamburgers, vleeswaren, oftewel: bewerkt vlees. Deze zijn in de meeste gevallen voorzien van conserveringsmiddelen en zijn gerookt, gestoomd, gezouten of gedroogd om zo de houdbaarheid te kunnen verlengen. Ook zijn dit niet de mooiste stukjes vlees, de slager zou niet snel zijn mooie filetlapjes stukhakken voor gehakt of een hamburger. Meestal zijn deze producten gemaakt van afvalvlees of vleesresten welke van het bot afgeschraapt worden.

   





























Soorten Vlees


Vlees kun je onderverdelen in rood vlees en wit vlees.
Onder rood vlees vallen o.a. rund en varken. En onder wit vlees: kip, kalkoen en vis.
Bewerkt vlees, en met name rood vlees, wordt in verband gebracht met beroertes, diabetes type 2 en zelfs kanker. Er wordt aanbevolen om 500 gram vlees per week te eten waarvan maximaal 300 gram aan rood vlees.

Als ik soms kies voor vleeswaren op mijn brood, ga ik voor fricandeau. Dit is mager vlees wat in één stuk van het dier komt, en welke dan in plakjes wordt gesneden. De meeste andere soorten vleeswaren bestaan uit stukjes 'restvlees' wat aan elkaar 'gelijmd' wordt zodat het één bonk vlees lijkt. En hier worden dan plakjes van gesneden.


Mijn bewuste keuzes:

Ik vind vlees erg lekker, maar ik hoef het niet elke dag te eten. Ik denk dat ik zeker 2 dagen in de week het vlees vervang voor linzen of kapucijners.

Of ik eet soms geen vleesvervanger bij de maaltijd maar eet dan op de dag zelf een handje noten tussendoor. Dan kies ik voor ongezouten en ongebrande noten. Tegenwoordig staat dit heel duidelijk op de verpakking aangegeven.









Ik probeer ook elke week een stukje visfilet te eten, maar ik ben niet zo'n visliefhebber dus elke week vis lukt nog niet altijd. Verder dan zalm en kabeljauw kom ik nog niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg mij!

Volg mij ook op social media:
Twitter: @ELeefstijl
Instagram: ellensleefstijl.
Facebook: Ellen's Leefstijl
Hier plaats ik preview-foto's en andere berichten dan op mijn Blog.