Gezond eten maken zonder pakjes


Eten zonder Kant-en-Klaar pakjes: geen slechte E-nummers en slechte toevoegingen.

 

kant en klaar pakjes en zakjes

Zout en andere 'troep'

Iedereen weet dat teveel zout niet goed is, en dat juist in veel kant-en-klare zakjes, potjes, enz. teveel zout is toegevoegd.
Maar naast zout zitten er vaak ook slechte E-nummers in! Hierover heb ik in dit blog geschreven, met onderaan de lijst met E-nummers opgesomd.


Alle keukenkastjes Door

Het is nu een jaar geleden dat ik de hele keuken ben doorgegaan: elk pakje en elk potje nagekeken. En ja, er kon veel weggegeven worden. Weggooien van etenswaren kan ik niet, ik geef het liever aan anderen die ik er wel blij mee kan maken.
In het begin is het even zoeken om toch smaak aan je eten te krijgen, want ik hou erg van lekker eten.

Tip: ik ga geregeld bij een Toko langs, hier hebben ontzettend veel kruiden voor een fractie van de prijs van wat je in de supermarkt zou betalen!

Leuke Verrassing

En een ander leuke bijkomstigheid van gezonder eten is dat mijn lichaam er beter uitziet. Ik denk dat ik alleen door het weglaten van deze producten een paar kilo ben afgevallen, en juist op mijn 'probleemzone', de bovenbenen.
Als ik eerder wist dat dit mij zou helpen....

De Supermarkten doen Mee!

Alles wat ik koop voor mijn persoonlijke verzorging en eten, koop ik het liefst gewoon bij een drogist of supermarkt. Ik hou van 'lekker makkelijk', geen extra ritjes naar de stad voor speciale reform- of gezondheidswinkels.

Gelukkig doen de laatste tijd steeds meer fabrikanten mee om gezondere pakjes, zakjes, potjes op de markt te brengen, daar ben ik als 'lekker makkelijk en toch gezond' erg blij mee.

Van steeds meer producten is ook vaker een biologische variant te vinden, en tegenwoordig is biologisch niet meer zo duur.

Ik hou van oosters eten, zoals wokken, curry's en noodles. Hiervoor koop ik voornamelijk de producten van Go Tan, zoals de noodles. Hun sauzen zijn ook vrij van slechte stoffen maar er zit behoorlijk wat zout in: zo'n 3 tot 4 gram per 100 gram. Met zo'n potje maken we 2x een tweepersoons portie, en naast deze saus voeg ik geen extra zout toe aan het gerecht. Alle beetjes helpen nietwaar?
Als een potje is aangebroken is hij wel beperkt houdbaar in de koelkast, doordat er geen conserveringsmiddelen inzitten. 2x In de week een curry of wokken is voor mij geen probleem :-) 


Als je zelf niet al te handig bent met zelf kruiden samenvoegen, heeft Jonnie Boer een mooie lijn kant-en-klare kruiden. Hier kun je bijvoorbeeld kokosmelk aan toe voegen: en klaar is je saus!

De verse saus van de AH is ook een goed alternatief.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg mij!

Volg mij ook op social media:
Twitter: @ELeefstijl
Instagram: ellensleefstijl.
Facebook: Ellen's Leefstijl
Hier plaats ik preview-foto's en andere berichten dan op mijn Blog.