Gezonde Koekjes


Bestaan gezonde Koekjes?


Daar is moeilijk antwoord op te geven kwam ik achter tijdens mijn zoektocht. Ik denk dat je het beste deze vraag kunt stellen: Wat zijn de minst ongezonde koekjes?

Mijn motto is: 'lekker makkelijk en toch gezond', daarom vergelijk ik koekjes welke gewoon bij de supermarkt te koop zijn. Ja, ik weet dat er gezondere koekjes zijn te bestellen via het internet, of te koop zijn bij een gezondheids- of reformwinkel, maar dat is niet mijn insteek. Ik probeer mensen die mijn blog lezen, een gezondere keuze te laten maken op het moment dat ze in de supermarkt lopen voor de wekelijkse boodschappen.
Alle beetjes gezonder bezig zijn helpen, nietwaar?

Er is zoveel om op te letten bij het vergelijken van koekjes: er zijn ook zoveel ingrediënten te gebruiken om koekjes van te maken.
Hieronder som ik een aantal veelvoorkomende ingrediënten op en hun eigenschappen.

Ik kijk altijd naar de ingrediëntenlijst en naar de voedingswaardentabel. De voorkant van de verpakking laat ik voor wat het is. Hoe mooi ook, en wat voor gezonde kreten er ook op staan.

Zout

Ik kijk eerst naar de hoeveelheid zout, zout is zo ontzettend slecht hebben ze mij altijd geleerd. Al kwam ik tijdens mijn zoektocht dit artikel tegen...
Maar voor mezelf zoek ik vooralsnog koekjes waarin het minste zout zit.

Welke Suikers zijn wel Gezond?

Er bestaan 2 soorten suikers:
  • suikers welke van nature in producten zitten; 
  • en suikers welke men toevoegt.
Suikers die van nature in een product zitten zijn niet slecht: deze suikers zijn niet bewerkt. Dit geldt niet voor de toegevoegde suikers, deze zijn in de meeste gevallen bewerkt en hebben hierdoor niets meer van hun oorspronkelijke goede stoffen in zich.

Als suiker is toegevoegd staat dit vermeld in de ingrediëntenlijst, suiker geven ze dikwijls een andere naam, bijvoorbeeld dextrose, fructose, sacharose, sacharine. Oftewel woorden welke eindigen op -ose of -ide. Ook zie ik steeds vaker 'stroop' of 'siroop' staan, dit is ook een leuke woordspeling voor suiker.

Suiker in fruit heet fructose en dit is een goede suiker, maar zodra fructose los in de ingrediëntenlijst staat is dit apart toegevoegd en bewerkt, dus ongezond.

De slechte suikers heb ik gescheiden van de iets betere, hieronder staan de betere opgesomd:

De betere suikers:

  • stevia het gezondst, dit heeft helemaal geen invloed op de bloedsuikerspiegel. Al las ik dat de stevia welke in de meeste producten toegevoegd is ook weer bewerkt is, en dat dit niets gezonder is dan de standaard kristalsuiker. De beste stevia zijn gemaalde blaadjes van de stevia plant tot groen poeder;
  • daarna komen de biologische rauwe honing, palmsuiker/kokosbloesemsuiker/kokossuiker/kokospalmsuiker, agavesiroop of oerzoet. De volgorde is willekeurig.

Liever geen Tarwe

Naast een 'goede' suiker en weinig zout heb ik liever ook geen tarwe. Tarwe laat ook de bloedsuikerspiegel meer schommelen dan bijvoorbeeld haver en rogge. 

Koekjes en Transvet 

Transvet zit o.a. in melk, vlees van o.a. koeien en schapen, frituurvet, koek, chips en snacks.
Transvet is nog slechter dan verzadigd vet, maar helaas is de voedingsindustrie nog niet verplicht om de hoeveelheid transvet in de voedingswaarde-tabel te zetten. Hierdoor is het erg moeilijk te bepalen welk product de minste transvetten heeft. Het schijnt dat dierlijk transvet en industrieel transvet even ongezond zijn. Transvetten verhoogd namelijk het slechte cholesterolgehalte in je bloed en het verlaagd het goede cholesterolgehalte.
Een methode om een product te vinden met zo min mogelijk transvet, is te kiezen voor een product met zoveel mogelijk onverzadigd vet. Transvet valt namelijk onder het kopje 'verzadigd vet'.

Als er in koekjes zonnebloemolie zit, is deze olie verhit geweest en bevat het transvet. 

Mijn Koekjes-uitslag:

Zoals ik in het begin al zei: ik zoek de gezondste koekjes uit de supermarkt. Helaas hebben deze koekjes allemaal wel een minder goed ingrediënt in zich. Dus als je het gezondste koekje wilt, zul je toch naar speciale winkels moeten.
Maar de minst ongezonde heb ik van de meest ongezonde gescheiden door te kijken op welke plek suiker, of suikervervanger, genoemd staat in de ingrediëntenlijst. En de aanwezigheid van slechte E-nummers. 

Hieronder staat mijn uitslag:

Deze smaken voor mij iet teveel na speculaas, zelfs voor een speculaaskoekje.

Dit is mijn favoriet, welke we nu standaard koek in huis halen. Hij smaakt iets spannender door de Ginger en Lemon. En door de frisse smaak mis ik het lage percentage suiker ook niet.
Deze repen heb ik nog niet geproefd, maar dat gebeurd binnenkort. Het zouden goede vervangers zijn voor de repen welke ik nu soms meeneem voor onderweg.
De kinderboerderij koekjes hebben wat weinig smaak, maar mijn dochtertje vindt ze erg lekker. Dit wordt haar 'standaard-koekje' vanaf nu.
Dit koekje heeft een lekkere bite, dit geldt voor beide Farm Brother koekjes. En een mindere kaneelsmaak als het koekje hieronder. Dit is mijn één na lekkerste koekje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volg mij!

Volg mij ook op social media:
Twitter: @ELeefstijl
Instagram: ellensleefstijl.
Facebook: Ellen's Leefstijl
Hier plaats ik preview-foto's en andere berichten dan op mijn Blog.